Eppelskrutt -






Hur man flyttar och lägger kategorierna som man vill

Jag har fått en fråga om hur jag fick mina kategorier att vara huller om buller och nu tänkte jag visa det.
Detta är lite klurigt, så läs noga igenom hur du skall göra.



Börja med att gå in på en (alla) kategori(er) och kopiera länk-adressen:
http://supereppel.blogg.se/category/dagbok.html

Det är bra att ha alla länkar sparade, för sedan är det lite klurigare att komma åt dessa länkar.
Bra att veta och komma ihåg är att kategorin alltid heter det som du först namngett den. Detta är bra att veta när du gör en ny kategori, och inte hittar någon länk till den.
OBS! Om du bytt namn på kategorin kommer den ändå att heta det den hette först i länken.
Ett exempel: Jag döper en kategori till "dagbok" men döper den senare till "panfu-dagbok", då kommer länken ändå vara http://supereppel.blogg.se/category/dagbok.html eftersom det var vad kategorin hette först.


När ni har alla länkarna från era kategorier går ni in i KODMALLARNA. Där söker ni upp
<div
class="navheader">Kategorier</div>
Ni hittar det under "side" och "senaste inlägg".
Ta sedan bort det understräckade:

<div class="navheader">Kategorier</div>
<ul>
<tag:categorylist>
<li><a href="${CategoryLink}">${CategoryName}</a></li>
</tag:categorylist>
</ul></div>



Istellet lägger ni in följande kod:
<a href="http://LänkenTillKategorin">KategorinsNamn</a><br>

Det skall finnas en kod för varge kategori. Så det är nu det blir petigt.
Ni kan lägga kategorierna i vilken ordning ni vill.

Den lilla koden <br> betyder BytRad och som namnet säger, gör den så att det blir en ny rad.
Vill ni ha kategorierna huller om buller som jag har dom, så har ni bara <br> efter några av kategori-koderna. Vilka? Det får ni testa er fram och avgöra själv vad som ser bäst ut!

Om ni inte har <br> efter varhe kategori-kod så kan det hända att ni tycker att kategorierna kommer väldigt nära varandra. Då kan ni använda er av &nbsp; som är ett mellanrum. Med koden &nbsp; bildas alltså ett mellanrum, sprecis som när du tycker på space-tangenten.



Hoppas att det var till hjälp. Har ni frågor eller problem är det bara att kommentera så skall jag försöka hjälpa er!

Kommentarer
Postat av: Jacko

Tacktacktack <33

2012-03-12 @ 16:40:57
URL: http://panfucross.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

[Bara jag ser] Mail:

Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback